Od Karolíny, expertky na výživu: Zabaleno do školy


Začátek školního roku znamená pro mnohé rodiče opětovný boj se svačinovými automaty a školními bufety. Zaujmout děti barevným a čerstvým jídlem, které je bude bavit, ale není tak těžké, jak by se mohlo zdát.

Připravíte-li navíc svačinu doma, můžete ovlivnit složení a nutriční hodnotu. Jak to je ale v případě, že na přípravu domácího jídla čas nezbyde? Stačí sáhnout po tom správném výrobku v obchodě.


Cereálie s jogurtem a ovocem

Cereální výrobky jsou zdrojem komplexních sacharidů, které zasytí, a také potřebné vlákniny. Dětská potřeba vlákniny je přibližně třikrát menší, než potřeba vlákniny dospělého člověka. Proto nemusíte přibližně do 8. roku lpět na čistě celozrnných produktech, ale učte děti na vhodnější varianty, než jsou zrovna kukuřičné lupínky nebo čokoládové kuličky. Cereálie určené dětem často nesplňují požadavky na dětskou výživu a ve 100 g obsahují 25-30 g cukru a minimum celozrnné mouky.

Mnohem vhodnější je M&S ovesná granola s kokosem a mangem, která je slazená pouze mangovou a jablečnou šťávou, kterou můžete občas obměnit rýžovo-pšeničnými lupínky s lyofilizovanými višněmi a jahodami. Obě tyto varianty obsahují dvakrát méně cukru, než většina běžně dostupných výrobků určených dětem. Doplňte je polotučným bílým jogurtem a případně malým kouskem ovoce. Při výběru jogurtu volte zlatou střední cestu. Čím méně tuku bude obsahovat, tím lepším zdrojem bílkovin a vápníku bude. Jogurty s 10% obsahem tuku, které se podobají spíše zakysané smetaně, jsou nejen nutričně méně bohaté, ale mohou negativně ovlivnit celkový energetický příjem.


Dnes naslano!

Polotvrdé sýry obsahují ještě více vápníku, než mléko samotné. Porozhlédněte se proto v chladicím boxu po samostatně balených 30g porcích sýru Cheddar se sníženým obsahem tuku. Je nejen zdrojem vápníku, ale také bílkovin, vitaminu A, D, E, K, H a vitaminu skupiny B. Pokud ho doplníte zeleninou a kvalitním celozrnným nebo kváskovým pečivem, získáte ideální slanou svačinu. Sýr můžete nahradit také porcí kefíru, ať už bílého bez příchutě nebo višňového, který je v Marks & Spencer bez přidaného cukru. Na rozdíl od běžně dostupných ovocných kefírů je slazený pouze ovocnou šťávou a obsahuje tak dvakrát méně cukru, než jiné výrobky.


Pokud zrovna nestíháte

Přestaňte bojovat se školními automaty na bagety, buďte lepší. Připravte dětem barevné sendviče z celozrnného chleba plné zdravých ingrediencí nebo pro úsporu času sáhněte po výběru čtyř vegetariánských mini sendvičů z Marks & Spencer, které ideálně suplují sytou svačinu nebo lehčí oběd. Jsou v pečivu z celozrnné mouky, s velkým množstvím zeleniny, avokádem, kvalitním cheddarem a vajíčkovou pomazánkou. Jsou proto zárukou jídla s dostatečným zastoupením složených sacharidů, kvalitních bílkovin, zdravých tuků, zeleniny i vlákniny. Starší děti ocení i již připravený kuskus s grilovanou zeleninou, který neobsahuje žádné výrazné koření, pouze trochu limetkové šťávy. Opět nabízí komplexní sacharidy, zdravé rostlinné tuky a vlákninu.


Tento článek pro vás připravila

Karolína Fourová.