Od Karolíny, expertky na výživu: Bezlepkové snídaně, které vám budou chutnat


Bezlepková dieta není jen dražší a náročnější na přípravu, ale často je bohužel i méně chutná. Ačkoliv zatím nikdo nevymyslel nadýchané bezlepkové kynuté buchty a čerstvé křupavé rohlíky, první jídlo dne si můžete užít bez omezení.

Lepek (nebo také gluten) je bílkovina, přítomná v pšeničné obilce, která své, možná trochu děsivé pojmenování, získala díky pekařským vlastnostem. Hlavní doménou lepku je „lepení těsta” a zajištění dokonalé pružnosti a tažnosti. Stejně jako mnoho dalších potravin nebo jejich složek, také lepek může některým osobám v jídelníčku vadit. Jedná se o osoby trpící celiakií, neceliakální přecitlivělostí na lepek nebo alergií na pšenici.


Osoby s celiakií nebo přecitlivělostí na lepek mají seznam nevhodných potravin poměrně široký. Lepek se totiž nevyskytuje pouze v pšenici, ale také v žitu a problematický bývá i ječmen. Ne každá obilovina má stejné složení a tak přechod na bezlepkovou stravu vyžaduje věnovat více pozornosti tomu, aby byl jídelníček pestrý a především obsahoval dostatek vlákniny. Začít proto konzumovat pouze kukuřičné chlebíčky nebo cornflakes není nejvhodnější řešení. Kukuřice, která se při výrobě bezlepkových potravin nebo pokrmů hojně využívá, není příliš nutričně hodnotná, neobsahuje téměř žádnou vlákninu a má vysoký glykemický index, tudíž příliš nezasytí.

Ačkoliv se ve starší literatuře často udává, že při bezlepkové dietě by měl být vynechán také oves, tedy ovesné vločky a ovesná mouka, není to tak úplně pravda. Toto tvrzení pramení ze skutečnosti, že jsou ovesné vločky často produkovány a zpracovávány ve stejné továrně nebo na stejné lince, jako obiloviny, které lepek obsahují. Proto nelze vyloučit jejich kontaminaci lepkem a výrobci se tak chrání. V případě, že je výrobce schopen zajistit bezpečné prostředí pro zpracování ovsa, jsou ovesné vločky vhodné i pro celiaky a mohou být označeny jako „bezlepkové” nebo častěji „gluten-free”. V Marks & Spencer najdete řadu ovesných snídaňových výrobků, které mohou celiakům jídelníček obohatit. Ovesné vločky obsahují vysoký podíl vlákniny a prospěšné beta-glukany, které přispívají ke snižování hladiny cholesterolu i cukru v krvi.


U bezlepkové stravy je velice náročné vybalancovat správný poměr živin. Bezlepkové produkty jsou často z kukuřičného nebo rýžového škrobu, jako náhrady za běžnou mouku a často v nich tak nenajdete dostatek vlákniny. Dobrým příkladem jsou snídaňové kaše. Některé instantní bezlepkové snídaňové kaše, které se tváří jako zdravé a snadné řešení, obsahují až 4 kostky cukru v jedné porci a nezřídka také nevhodné tropické oleje, jako je palmový nebo kokosový nebo dokonce částečně ztužené tuky. Ty by se v jídelníčku měly vyskytovat v množství menším, než je 1 %, jelikož silně přispívají k srdečně-cévním onemocněním. S porcí takové nekvalitní kaše tak přijmete i pěknou dávku nasycených mastných kyselin. Pokud si připravíte ovesnou kaši z bezlepkových vloček sami doma, bude vaše snídaně obsahovat větší podíl vlákniny, budete mít kontrolu nad tím, co opravdu snídáte a přitom vám to nezabere o nic víc času. Ovesné vločky na přípravu ovesné kaše jsou navíc v řetězcích M&S porcovány v papírových sáčcích. Celiakům tak usnadní život, protože si je mohou snadno vzít v kabelce do práce nebo na víkend mimo domov.

Najdete tam ale i skvělé alternativy k jogurtu nebo do mléka, ať už se jedná o sypané ovesné müsli se sušeným ovocem, semínky a oříšky bez přidaného cukru (všechen cukr, který müsli obsahuje, pochází z vloček a ovoce) nebo o křupavou granolu. Ve srovnání s jinými výrobky tohoto typu, bezlepková granola M&S obsahuje dostatek vlákniny a ve složení najdete pouze řepkový olej. Ten je na přípravu zapékaného müsli nejlepší, jelikož vydrží i vysoké teploty a nepřepaluje se. Zapékané müsli se čtyřmi druhy ořechů a rozinkami z bezlepkových ovesných vloček, pohankovými kroupami a pufovanou rýží má proto stejné složení, jako byste ho připravovali doma a jako záchrana na rána, kdy zkrátka nestíháte, je úplně ideální.


Tento článek pro vás připravila

Karolína Fourová.