Novoroční fitness tipy od Petra Přenosila – 1. část


Jarní kolekce


Začal rok 2018 a s ním další předsevzetí o redukci váhy, o zdravém životním stylu, o potřebě začít cvičit. Otázka je pouze kdy a jak? Začněte ihned. Jak na to?

Je hned několik možností, jako cvičení doma nebo venku, návštěva fitness centra či různé skupinové lekce. Na začátek určitě doporučuji cvičení pod vedením profesionála, který bude vnímat vaše pohyby, odstraňovat nedostatky a dále vás rozvíjet.


Fitness centrum

Najděte si takové, kde se vám bude líbit a kam budete chodit rádi, většina fitness center má první vstup zdarma. Nechte si ukázat, jak se ovládá cardio zařízení (běžecký pás, kolo nebo eliptical) a nasávejte atmosféru.

Až si vyberete to správné fitness, zaplaťte si alespoň 5 lekcí s trenérem. Na začátek vám udělá alespoň základní diagnostiku pohybového aparátu, což znamená analyzovat stav svého držení těla, svalové souhry a aktivace svalových vláken při pohybu. Ukáže vám postupy, jak případné disbalance odstranit, v průběhu tréninku nejen vysvětlí správnou techniku cvičení, ovlivnění příslušných svalových partií a rizika špatného provedení, ale zároveň hlídá, učí a opravuje každé provedení cviku. Vypracuje tréninkový, případně i stravovací plán přesně Vám na míru.

Jít cvičit do fitness centra bez jakýchkoliv základů je stejně nebezpečné, jako sednout za volant bez řidičského průkazu.


Výhody:

  • Individuální přístup
  • Odborné vedení
  • Na míru klienta
  • Motivace

Nevýhody:

  • Relativně vyšší cena

Tipy:

  • Ptejte se, ptejte se, ptejte se.
  • Nekupujte si permanentky tam, kde se necítíte dobře.
  • Každý trénink se začátečníkem by měl začít vstupním pohovorem a základní diagnostikou.

Jarní kolekce


Skupinové lekce

Pod vedením odborníka budete i na skupinové lekci. Začátečníkům doporučuji zejména jógu či funkční tréninky typu TRX nebo Bosu. Lektor vás povede, v případě špatného provedení poradí, jak cvik udělat co nejlépe. Výhodou skupinových lekcí je zejména cena.

Jóga 

Velmi málo zatěžuje klouby, ale zároveň důkladně cvičí celé tělo. Chcete-li stejně tak zlepšit duševní stav, tak tomu jóga prospívá prostřednictvím uklidňujících dechových cvičení. Jednou z nejpozoruhodnějších výhod jógy je, že může zvýšit pružnost vašeho těla bez ohledu na váš věk nebo váhu. To je způsobeno postupným protahováním svalů, a tím zvyšuje flexibilitu a rozsah pohybu.

Pozice cvičené v józe pomáhají budovat svaly po celém těle, a to včetně hlubokých svalů, svalů ramen, břicha a nohou, což zlepšuje držení těla a posiluje zádové svalstvo. Díky tomu, že v pozicích tělo setrvává delší dobu, svaly po celou dobu pracují na maximum. Kromě síly dále rozvíjí rovnováhu a výdrž. Nepoužívá žádná závaží ani stroje, pracuje se pouze s vlastní vahou těla.


Bosu

Název („both sides up“, z angličtiny jako „obě strany nahoru“) celého cvičení udala specifická a originálně navržená pomůcka Bosu Balance Trainer, která má tvar polokoule. Cvičit je možné na obou stranách polokoule. Plocha je z tvrdého plastu a na každé straně má rukojeť pro manipulaci. Nafouklá část dosahuje výšky 22 cm a je vyrobena z gumy. Bosu bylo představeno v roce 1999 nejdříve jako rehabilitační pomůcka, následně sklidila úspěch jako stabilizační a balanční zařízení.

Cvičení vede k cílenému formování a posílení svalů celého těla, rozvíjí zejména stabilitu, koordinaci, orientaci v prostoru a rovnováhu. Velká část pohybu pochází z dolních končetin, dle druhu cvičení se zapojuje celé tělo. Svaly jsou funkčnější, pružnější a lépe tvarované. Cvičení odstraňuje nežádoucí tukové rezervy v těle, využívá je jako zdroj energie a napomáhá odstranění odpadních látek z těla ve formě potu.


TRX

TRX je závěsný trojrozměrný systém (tři roviny: frontální, sagitální/předozadní, transversální/příčné) a je složený ze dvou nastavitelných pevných popruhů s madly pro ruce či nohy. Původně bylo TRX vyvinuto pro vojenské účely a trénink armádních jednotek pro posilování těla v extrémních podmínkách. Pomocí TRX systému se dají provádět cviky na posilování celého těla, je ale také možné zaměřit se pouze na určitou oblast, například záda, ramena, hrudník, boky a nohy. Proto říkáme, že cvičení na TRX procvičuje stále celé tělo. Rozvíjí tělesnou sílu, pružnost, stabilitu a koordinaci pomocí funkčních pohybů a dynamických poloh. Poskytuje neomezené obměny v úhlu pohybu pro opravdu všechny cviky. Když chcete posilovat např. břišní svaly, posilujete je tak efektivně, že se posiluje i svalstvo vašich zad, ramen nebo nohou.


Výhody:

  • Odborné vedení
  • Motivace
  • Relativně nízká cena
  • Posílení a zpevnění celého těla, zejména CORE

Nevýhody:

  • Obecnější přístup
  • Nemusí úplně reflektovat potřeby klienta

Tipy:

  • Zařaďte jednu nebo kombinaci těchto 3 skupinových lekcí, alespoň 2krát týdně
  • Po několika lekcích můžete zařadit i další skupinová cvičení jako kruhový trénink, bodypump a další.


Grepové smoothie od Cat & Cook

Smoothie z ovoce, kokosového mléka nebo jogurtu, granola, kokos atd. servírované do grepů – jako svačinka po aktivitě, doplnění cukru, bílkovin i tuku.


Chicken bowl od Cat & Cook

Kuřecí prsa, spoustu zeleniny plus třeba celozrnné pečivo, čočka nebo jiná zdravá příloha – ideální jako lehký oběd před aktivitou.


O autorovi

Jmenuje se Petr Přenosil a je specialistou v oblasti fitness a zdravé výživy. Je také trenérem japonské metody KAATSU a spoluvlastníkem firmy Fit4U s.r.o. Petr Vám bude přinášet tipy, jak nejlépe zredukovat váhu, doporučí potraviny vhodné pro přísun energie a přidá i pár rad na pohybové aktivity.

Více se dozvíte na www.fit4u.info